You are hereBécs - beszámoló

Bécs - beszámoló

A 2013-as év műemlék- és helyismereti vetélkedő nyertes diákjainiak beszámolója:

A Kelemen Lajos Műemlékvédő Társaság a tavalyi év októberében ismét műemlékismereti vetélkedőt hirdetett meg. A verseny meglepetése egy bécsi utazás volt az első helyezettek számára. A hatalmas nyeremény hallatán mindenki teljes erejéből próbálta elnyerni ezt a csodálatos nyereményt, s végül a zsűritagok kisorsolták mindkét osztály első díjasát, Farkas Esztert,  a Báthory István Elméleti Líceum diákját, a XI. osztályosok közül és a X. osztályos Györfi Szabolcsot, a Kolozsvári Református Kollégiumból. Mindketten, bár alig hittünk a fülünknek, nagyon örültünk a csodálatos és hatalmas díjnak. Már alig vártuk az utazást, ami végűl március végére (28, 29, 30) esett. Kísérőnk Bogya Katalin tanárnő volt. Az utolsó hétre már minden papír elkészült és végre készen álltunk a hosszú útra. Így aztán március 27. éjjel útra keltünk.

Az út két szakaszból állt: Kolozsvárról indulva egy busszal elérkeztünk a budapesti Népligetbe, ahol már türelmetlenül és fázva vártuk a bécsi buszt, ami 28-án reggel 10 órakor érkezett meg a várva várt célpontba. Ezután az első feladatunk a Hotel Mozart megtalálása volt. Szerencsénkre a tanárnő már valamennyire ismerte a nagyvárost, ezért az eltévedéssel nem volt gondunk.  Így a tanárnő és egy jó utikalauz segítségével minden kitűzött látványosságot meglátogathattunk. Már megérkezésünk napján útnak indultunk: első célpontunk a Votiv Kirche volt, ami hatalmas gótikus tornyaival és gyönyörű faragott díszeivel lenyűgözött minket is, mint minden arra látogatót.

A következő látványosság a Rathaus volt a listánkon. Gyönyörű gótikus tornyával csak úgy kimagaslott az előtte elterülő parkból. Ezután már egészen sorban következtek a látványosságok, így nehéz volt dönteni melyiket tekintsük meg hamarabb. A Rathaus mellett feküdt a Parlament is, ami ugyancsak érdekes volt számunkra az antik isteneket és személyeket ábrázoló szobraival és stílusával, meg is próbáltuk kitalálni, hogy kit ábrázolnak a szobrok, több-kevesebb sikerrel. Szembe tárta felénk kapuit a csodálatos Hoffburg. A császári rezidencia épületeinek pompája egy különleges hangulatot sugallt. És már az is egy élmény volt számunkra, hogy abban a kertben sétáltunk, amiben egy évszázada még a Habsburg császár s Sissy hercegnő sétált. A múzeumteret látogattuk meg és felköszöntöttük Mária Terézia pompás szoborcsoportját. Az ikerépületek a térnek teljes szimmetriát kölcsönöztek.

A következőkben megnéztük a bécsi operaházat, majd egy sétát tehettünk a Centrumparkban, ahol megcsodálhattuk Strauss, a hatalmas zeneszerző és hegedűművész emlékművét. Utunk ezután a kapucinusok kolostorához vezetett, amely a Habsburg ház tagjainak örök nyughelye volt. Csodálatos és egyben groteszk érzéseket kiváltva sétálhattunk a nagy uralkodók koporsói közt. Furcsa volt, ahogy a régi síroktól haladtunk az egyre közelebbi dátumokkal ellátott sírokig, s a sírok méretét tekintve megismerhettük a Habsburg birodalom történetét, aranykorát, s bukását is. A sétánk ezután a főtérhez vezetett, amit a Szent István katedrális pompája uralt. A hatalmas gótikus épület kívülről és belülről is egyaránt szép volt. Ekkor már 6 órát harangoztak a templomok, ezért kényszerültünk hazafele venni az irányt, de minden utbaeső  látványsságot megcsodáltunk.

Hamarosan visszaérkeztünk a hotelbe és nemsokára aludni indultunk, hogy kipihenve másnap is szemlélhessük Bécs  lenyűgöző látnivalóit. Másnap reggel már teljesen megújult erővel indulhattunk útnak. Ezen  a napon meglátogattuk a Belvedere palotát, ami később mindkettőnk kedvence lett. Az odavezető utat a bécsi villamossal tettük meg, mely átvezet a város szívén, s az utazó minden érdekes dolgot megtekinthet, s kifejezetten kényelmes is volt, hiszen pont a palota mellett állt meg. Hatalmas, barokk épület, a stílus mindegyik gyönyürű jellegzetességét magán hordva, egy hozzá illő óriási kerttel, melyet turisták és az éppen ott sportoló hazaiak töltöttek meg. Lehetőségünk volt, hogy meglátogassuk a palotában a festménykiállítást, ami rengeteg és csodálatos, különböző stílusú festményt tudott magáénak. Utunk ezek után a Karls Kirchehez vezetett. A csodálatos barokk épület a következő nagy kedvencünkké vált. Szinte hihetetlen volt a templom mérete és kidolgozottsága, s ahogy uralta a teret. Az ebédidő közeledtében elsétáltunk a Naschmarktra, ahol az aprócska éttermek a világ különböző kultúráinak ízvilágából adott ízelítőt. Sétáink során bámulatos élményt nyújtottak a csodálatos épületek; és nemcsak az emlékművek, hanem a belváros többi épülete is. A város szinte teljes egészében egy építészeti remekműnek nevezhető, nagyszerű harmóniában elférnek egymás mellett a sok évszázad sok stílusában felépített különböző épületek. Este fáradtan tértünk nyugovóra, a látnivalók sokasága fárasztónak bizonyult. A reggeli hazautazáskor, bár boldogan tértünk vissza saját szép kis városkánkba, mégis maradtunk volna még pár napot. Természetesen ez idő alatt nem tudtuk teljesen kimeríteni a csodaszép látnivalókat, de legalább egy élményszerű ízelítőt kaptunk a fővárosból, ahova reményeink szerint még visszatérhetünk.

Mindenképp szeretnénk megköszönni a Kelemen Lajos Műemlékvédő Társaságnak, valamint támogatójának, a Natura Travel Turisztikai Irodának a csodálatos lehetőséget.